woensdag 18 maart 2020






Het klonk nog éven als een nieuw soort ijs,
corona vanille, aardbei, chocolade
Helaas, het doet alleen maar schade
heel het land, de wereld, is nu van de wijs.

En wat is wijsheid dan in deze tijden?
Moeten we echt iedereen vermijden?
Wat is wijsheid met dit virus?
Het gevaar dat nu ook hier is ?

Binnen blijven, noodgedwongen
binnen de grenzen van ‘t land
Alleen nog ruimte voor gedachtesprongen
niemand springt meer uit de band.

Alle landen gaan op slot.
Corona maakt heel veel kapot
Zulke dingen kan je niet verzinnen.
Bijna nergens mag je meer naar binnen
Restaurants, cafés die sluiten
en...mag je eigenlijk nog naar buiten?

Het is wél goed nieuws voor honden
want zij zijn de beste smoes
voor een lekker lange wandelronde
even ontsnappen uit de roes.

We zijn nu op onszelf aangewezen.
Eindelijk tijd om lekker lang te lezen?
Wat moeten we met die zee aan tijd?
Kunnen we mentaal verdrinken.
Depressief naar de bodem zinken.
Straks duurt het echt een eeuwigheid.

Waarop kunnen we nu nog vertrouwen
hogere machten ergens boven?
Een opperhoofd dat trekt aan alle touwen.
Ik ben, geloof ik, bereid dat te geloven.

Maar dan wel met die bemerking
van alle touwtjes in de knoop
die ‘verwarring’ schept beperking
maar – knip – toch ook een beetje hoop?

De maatschappij die ineens verstilde,
en wat máákten we ons altijd druk.
Is dit de adempauze die men wilde
bouwen aan hernieuwd geluk?

Mensen die om hun doden rouwen
mensen doodziek in het ziekenhuis
noodgedwongen afstand houden
en… een nieuwe kijk op ‘thuis’.

Meer dan ooit met elkaar verbonden
nieuwe kansen, nieuwe ronden
met z’n allen in de schuit of boot
en de verbroedering is groot?

Niet meer huggen maar nog even knijpen
niet uit liefde of plezier
maar om nog gauw te kunnen grijpen
naar dat laatste pak toiletpapier.

"Ik zou best binnen willen blijven
als ik maar een adresje had."
Beter kan ik ‘t niet beschrijven
dan de daklozen in de grote stad.

Sommige waarheden kan je niet verzinnen
ik vermaak me nog wel even ...binnen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten