dinsdag 18 oktober 2011

Zoek jezelf

Veel make-up gebruik ik niet. Het is verleidelijk om hierbij een ideëel verantwoord standpunt te lanceren over het me niet willen verschuilen achter een masker. Maar de naakte waarheid is dat ik er vooral te ongeduldig voor ben, dat gepiel met die kwastjes.



Bij beter ‘uit de verf’ komen denk ik meer aan de binnenkant. Hoe je overkomt vanuit je eigen ik, zeg maar. Samen met OK-hoofden op een congres doe ik ‘inwendig onderzoek’ naar zelfbeeld, tijdens de stimulerende workshop, getiteld: vergroot je overtuigingskracht. 

Na een staaltje stevige theorie over de werking van ons brein (ter plekke ontleed in prefrontale cortex, amygdala en hippocampus, gelukkig alleen met woorden) is het tijd voor uitdokteren in de praktijk. Hoe kom ik over? Vriend of voorbeeld? Koning of knecht?

De leider neemt het woordje ‘work’ nogal letterlijk en laat de aanwezigen rondlopen om elkaar in te schatten. Puur intuïtief. Tjsa, dat is de kracht van de eerste oogopslag en brengt meteen een sfeertje van saamhorigheid in de groep. Tenslotte dolen we allemaal met dezelfde vraag door de zaal: wie ben ik? Maar als je, zoals ik, in alle rollen zo’n beetje even vaak wordt afgeschilderd, raakt je zelfbeeld juist helemaal getroebleerd. Of wie weet ben ik gewoon een veelzijdig type? ; - )

De tip over ons stemgebruik maakt het allemaal nog verwarrender. Hoe lager onze stem, hoe meer overtuigingskracht. Dat betekent: buik uitzetten voor een grote klankkast. Had ik altijd gedacht dat je beter kan imponeren door je buik in te houden.

Door iemand achter me wordt het vragenrondje benut door het informeren van de waarde van kleding voor je uitstraling. Alleen voor de vorm blik ik even over mijn schouder om bevestigd te zien wat ik eigenlijk al wist. De vragenstelster is de vrouw (correctie: dame) in het peperduur ogende mantelpak. Het antwoord over de combinatie van uiterlijk en je ware kern glijdt langs haar dure designsjaal op de grond. Maar het is wel aan haar vraag te danken dat de workshopleider erop inhaakt met een laatste advies om het beste over te komen: gewoon jezelf blijven.

Nou, dat gaat vast lukken. Alleen… wie dat nu eigenlijk precies is? Dat is een vraag voor het betere buikgevoel.



1 opmerking:

  1. Sommige vrouwen hebben geen make-up nodig, zij zijn een Natural Beauty, en daar ben jij er eentje van!

    BeantwoordenVerwijderen