zondag 15 november 2015

Spoken? Die liggen niet onder bedden!

Als je ouder wordt (in de betekenis van vader of moeder van een kind) ben je best vaak bezig om angsten weg te toveren. Nee, er ligt geen draak onder het bed. Tuurlijk mag er een lichtje aan als je gaat slapen. Spoken bestaan niet. Hondje bijt niet, hoor. Aai maar voorzichtig over zijn kop. Nee, het water is niet diep. Geef mama maar een handje.

In de loop der jaren begint die balans te kantelen. Nee, ik fiets niet alleen door het donkere park. Tuurlijk heb ik het profiel van die couchsurfer goed gecheckt. Safe type. Nee, er gebeurt niets in het Centraal Station rond middernacht. Dan lopen er zoveel mensen rond in Amsterdam, dat is veilig. Ik SMS je wel als ik weer thuis ben.

Elkaar gerust stellen helpt bij wat nu eenmaal het normale ‘bedrijfsrisico’ van het leven is.
Dat voelde anders bij het berichtje dat ik gisterenavond laat kreeg. “Ik ben best een beetje bang om morgen naar het werk te gaan, door de Schipholtunnel heen. Dé plek om een terroristische aanslag te plegen. Dan heb je én veel mensen én je legt het internationale vliegverkeer plat. Maar ja, om nu je leven stil te zetten voor die arseholes, dat is ook geen doen!”


De zichzelf geruststellende veiligheidsmarge van mijn stoere dochter liet me even glimlachen. Maar ik heb nooit eerder geweten dat ons dak ’s nachts zo hard kraken kon. Of stormt het misschien harder dan normaal?



(van angst naar beter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten