Vanavond ga ik uit eten. Met een vriendin. Hopelijk
kunnen we buiten zitten aan de Utrechtse Oude Gracht. Da’s best bijzonder in
een land waar de herfst zo’n beetje tot eind mei heeft geduurd. Maar veel bijzonderder
vind ik hoe lang wij elkaar al kennen… ik durf het bijna niet te zeggen… al
meer dan 45 jaar!
Het begint eigenlijk al op de kleuterschool. Vrienden
vergaren. De aard van verjaarspartijtjes is in de loop der jaren zeker drie
keer over de kop gegaan (wie komt er nog weg met koek happen? Hoewel, als
retro-partijtje misschien weer ‘reuze cool’?). Maar één ding staat nog steevast
overeind: wie mag er komen en wie niet? En, met een kleine nuance, wie wil er
komen en wie niet?
Hoe populairder je bent, hoe meer kinderen op jouw
bruisende birthdayparty graag van de partij zijn, uiteraard mét terugvraaggarantie.
Want iedereen weet, hoe vaker je op een feestje wordt gevraagd, hoe geslaagder
je bent.
Zo stijgt je ster steeds hoger, in een succesvolle zwaan-kleef-aan-kettingreactie.
Ik denk nog weleens terug aan de inmiddels overleden tweeling in onze
familiekring. Tot op hoge leeftijd vergeleken deze zusters niet alleen met
argusogen hun rimpels en grijze haren; vooral het aantal gasten bij hun
verjaring was de belangrijkste mijlpaal. Die wedrace gaat niet alleen nooit
meer over, maar lijkt ook overal te zijn. Telde vroeger het aantal gedichtjes
in je poëziealbum; het vriendenaantal op Facebook is nu zeker niet van minder
belang. Honderden, soms meer dan duizend vrienden. Is dat in de hand te houden?
In ieder geval wel onder de duim. Want dáár draait het om, hoe meer
duimopstekers zo hun waardering uiten voor een door jou ‘geposte’ foto of
desnoods van internet gejatte slogan, hoe groter je aanzien.
Ook in ‘real life’ is het vaak een kwestie van zien en
gezien worden. Wie kent ze niet? Van die mensen die bij wat voor bijeenkomst dan ook je
wat loensend aankijken, doordat ze over je schouder staan te gluren of er toevallig
een interessantere gesprekspartner binnenkomt?
Niet alleen privé, vooral ook zakelijk is een omvangrijk
sociaal netwerk van groot belang. Je bent wie je kent. Zaken doen is vooral een
kwestie van gunnen. Het woord ‘vriendendienst’ zegt het al: hoe meer vrienden,
hoe hoger je marktwaarde. Herman Brood en Henny Vrienten zongen het al jaren geleden:
‘Als je wint dan heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden.’
Vanavond zit ik zomaar ergens aan een gracht, waar
bootjes vol studenten en vrijgezellenfeestbeesten voorbij dobberen. Leuk om
naar te kijken, maar niet te veel. Want mijn disgenoot is een fijne
gesprekspartner en bovendien een betrokken luisteraar. We hebben elkaars
lentes, zomers, herfsten en winters gedeeld en dat schept een band. Waar vind
je dat nog?
Een mogelijke optie hoorde ik een paar dagen terug van
een zakelijke relatie. Haar zoontje, dat net had leren lezen, spelde die ochtend
een reclamefoldertje op de eettafel. HEMA Vrien-den-koop-avond. “Oh, dus daar kan
je ze kopen?” vroeg hij met opgelucht gezicht.
Vrienden vinden bij de Hollandse Eenheidsprijzen
Maatschappij Amsterdam, kinderlijk eenvoudig! Maar of je er dan ook levenslange
garantie bij krijgt?
1 keer komt de conclusie: vriendschap is een illusie.... Van wie ook weer?
BeantwoordenVerwijderenHa, Henk&Henk. Maar... ik blijf geloven in het 'goeie doel' van intermenselijk contact: vriendschap.
BeantwoordenVerwijderen