maandag 25 augustus 2014

Lichtheid van zwaartekracht


Een paar dagen terug kreeg ik een berichtje van een vriendin die, vanaf afstand, even stoom moest afblazen. Door allerlei verwikkelingen in haar gezin was ze zo over haar toeren dat ze de overvolle wasbox uit de douche had gesleurd en hupsakee van de trap naar beneden had gestort, onderbroeken en overhemden raakten wijd verspreid over de tegelvloer. (nee, dit is niet écht… ze was wel degelijk over de rooie en deed iets radicaals, maar dat blijft tussen ons; wat een loser van een luisteraar zou ik zijn als ik alles meteen doorvertel). Het gaat om het idee: over hoe beroerd je je moet voelen om zover te gaan, want de vuile was houden we toch het liefste binnen?



De druppel die op het dieptepunt van mijn vriendin de emmer deed overlopen – hoorde ik toen ik besloot haar toch maar eventjes te bellen – was dat zij zich ‘kapót ergerde’ aan het geneuzel over kleine dingen, terwijl zij op dat moment gebukt ging onder zo’n beetje het complete wereldleed (zoals Atlas onder die loodzware bol op zijn schouders).
Ik zocht zonder succes naar de juiste woorden. Aan ‘kop op’ heb je niet veel bij het idee dat je hele leven volledig ondersteboven is gegooid. Bovendien, eigenlijk was ik het stiekem wel een beetje met haar eens.

Bij het journaal zit ik bijna dagelijks met een brok in mijn keel en met stijgende verbazing te kijken naar bomaanslagen, zelfmoordterroristen, onthoofdingen. Ook dichterbij valt er heel wat mee te leven: een overleden echtgenoot, gecompliceerde operaties, ernstige ziektes, echtscheidingen, verloren banen, noodgedwongen te koop staande woningen, auto-ongelukken.
Hoezo regenbui of lekke schoen?

Gek genoeg zijn we geneigd van alles en nog wat te vergelijken. 
Zij is dikker/dunner dan ik. Zij gaan vaker op vakantie dan wij. Hij heeft een grotere auto (of iets anders?) dan ik; hoewel dat verlekkerd navelstaren naar het wagenpark van de buren een omgekeerde beweging lijkt te maken met het groeiende milieubewustzijn. Mooi zo! Of wíl ik dat gewoon graag geloven?

Ook de minder rooskleurige zaken van het leven krijgen zo'n krachtenmeting.
‘Waarom maakt zij zich in vredesnaam zo druk over die voetbal door haar ruit? Moet je mij eens kijken, de hele benedenverdieping staat onder water, al het parket moet eruit.’
Een raam vervangen is inderdaad sneller gepiept en heel wat minder kostbaar dan het uitslopen van een kamerbrede houten vloer. Maar een voetbal weegt - gevoelsmatig - soms meer dan honderden liters water. Dat heeft vooral te maken met iemands vermogen tot, zeg maar, opwaartse druk.

Mensen die de diepste dalen weten door te trekken en met een glimlach naar boven komen klimmen, bewonder ik zeer. Deze mentale overwinnaars van de wet van de Zwaartekracht zijn een lichtend voorbeeld waardoor lekke fietsbanden, regenwolken en uitgevallen treinen hooguit iets zijn om je schouders over op te halen.  

Maar zaniken om ‘kleinere dingen’ mag nog steeds hoor. Des te blijer dat ik me er niet in verlies... meestal. Dus blijf vooral zeuren, ik voel me er fantastisch bij!




PS

De was van mijn vriendin hangt alweer te wapperen aan de lijn, schoon. Ook zij kent de kunst zichzelf wakker te schreeuwen uit een negatieve roes. Op zulke dagen roepen de schapen BOE! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten